Zbawienny i niebezpieczny sen
Sobota, 21 Maj 2011 15:31

Większość osób zgodzi się, że spokojny sen to podstawa naszego właściwego funkcjonowania. Stres związany z ciężką pracą w biurze, wychowywaniem dzieci czy pracami domowymi może zostać przytłumiony właśnie dzięki odpowiedniej dawce i atmosferze panującej podczas naszego nocnego odpoczynku.

Każdy człowiek potrzebuje innej ilości snu, dlatego choć uznaje się, że dorośli wymagają od sześciu do ośmiu godzin odpoczynku, nie należy tego generalizować. Prawdą jest jednak stwierdzenie, że im człowiek starszy tym mniej czasu poświęca na sen. Cykl noworodka trwa 16- 18 godzin na dobę. Po ukończeniu trzech miesięcy życia, niemowlę potrafi sklasyfikować godzinny, przydzielając je do dnia lub nocy, tworząc tzw. rytm dobowy.

W okresie dojrzewania młody człowiek może odczuwać pewne problemy związane z zachowaniem właściwego rytmu. Burza hormonów może przyczynić się do tego, że ciało nie będzie w stanie zasnąć, ale i obudzić się o odpowiedniej porze. Jest to całkowicie normalne.

Gorzej sprawa przedstawia się u studentów. Mało który żak poświęca na sen tyle czasu ile faktycznie potrzebuje. Z badań amerykańskich naukowców wynika, że co czwarty student chronicznie pozbawia siebie właściwej dawki odpoczynku. Stan, który zostanie w wyniku tego spowodowany przyczynia się nie tylko do odczuwania zmęczenia, ale i do zmniejszenia efektywności. Całość składa się na to, że w 55 procentach wszystkich wypadków drogowych spowodowanych uśnięciem za kierownicą, sprawcami są ludzie w wieku ok. 25 lat. Co więcej, według uczonych, brak snu może prowadzić do zwiększenia wagi i to nie tylko poprzez wzrost apetytu, ale także spowolnienie procesu spalania kalorii. Nawet jedna nieprzespana noc spowalnia metabolizm od 5 do 20 procent. Po nieprzespanej nocy wyższy jest też poziom cukru we krwi i hormon stresu.

Niestety, zbyt duża ilość snu, także nie wpływa na nas pozytywnie. Sześć lat badań miliona osób wskazało najwyższe wskaźniki umieralności u tych, którzy albo spali mniej niż cztery godziny na dobę lub więcej niż osiem. Spędzanie więcej niż osiem godzin w łóżku, może prowadzić do depresji, nadciśnienia tętniczego i chorób serca. Tak więc, motywacja do wstania z łóżka jest poważniejsza niż "jestem głodny" lub "muszę siku". Jeśli to nie wystarczy to obok statystyk, można podać fakt, że osoby przeznaczające na sen więcej niż dziewięć godzin na dobę, są dwukrotnie bardziej narażone na chorobę Parkinsona.

Jednak właściwa ilość i forma bywają zbawienne. Gdy śpisz, twój organizm produkuje dodatkowe cząsteczki białka, co pomaga wzmocnić zdolność do zwalczania infekcji. Dobry sen pomoże skonsolidować proces nowych doświadczeń, zwiększa wydajność procesu przechowywania informacji. Naukowcom udało się też udowodnić, że 20-minutowa, popołudniowa drzemka podnosi sprawność myślenia.



P.A.

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież